Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]

XML Technologies - Einzelansicht

Grunddaten
Veranstaltungsart Vorlesung/Übung Kurztext xml_w15
Veranstaltungsnummer INF-12630-20152 Rhythmus keine Übernahme
Semester WS 2015/16 Studienjahr
Erwartete Teilnehmer/-innen 30 Max. Teilnehmer/-innen
SWS 4 Sprache deutsch/englisch
Credits 6
Hyperlink
Belegungsfrist
Termine: Vorlesung iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Do. 13:30 bis 15:00 wöchentl. 22.10.2015 bis 11.02.2016  R - R 511 Grün    
Vorlesung:
 
 
Termine: Übung iCalendar Export
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export
Do. 15:15 bis 16:45 wöchentl. 22.10.2015 bis 11.02.2016  R - R 511 Holupirek    
Übung:
 
 


Zugeordnete Lehrpersonen
Zugeordnete Lehrpersonen Zuständigkeit
Grün, Christian, Dr. begleitend
Holupirek, Alexander, Dr. begleitend
Scholl, Marc H., Prof. Dr. verantwortlich
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Prüfungsversion
Informatik, BSc -
Information Engineering, BSc -
Information Engineering, MSc -
StudIS-Prüfungen / Module
Prüfungsnummer Prüfungstext
INF-12630 XML Technologies
StudIS-Prüfungsorganisationssätze
Semester Termin Prüfer/-in Datum Beginn Dauer Raum Bemerkung Leistungsanmeldung Rücktritt bis StudIS-
Status
WS 2015/16 02 Scholl, Marc H. , Prof. Dr.
Holupirek, Alexander
07.04.2016 13:00 A 702 01.03.2016 bis
18.03.2016
18.03.2016 StudIS-Prüfungsanmeldung beendet
WS 2015/16 01 Scholl, Marc H. , Prof. Dr.
Holupirek, Alexander
04.02.2016 13:30 R 511 14.12.2015 bis
01.02.2016
01.02.2016 StudIS-Prüfungsanmeldung beendet
_______________
Nicht/noch nicht für die StudIS-Prüfungsanmeldung freigeschaltetNicht/noch nicht für die StudIS-Prüfungsanmeldung freigeschaltet
Für die StudIS-Prüfungsanmeldung freigeschaltet - Prüfungsanmeldung läuft noch nichtFür die StudIS-Prüfungsanmeldung freigeschaltet - Prüfungsanmeldung läuft noch nicht
Für die StudIS-Prüfungsanmeldung freigeschaltet - Prüfungsanmeldung läuft derzeitFür die StudIS-Prüfungsanmeldung freigeschaltet - Prüfungsanmeldung läuft derzeit
Anmeldezeitraum abgelaufen - Rücktritt noch möglichAnmeldezeitraum abgelaufen - Rücktritt noch möglich
StudIS-Prüfungsanmeldung beendetStudIS-Prüfungsanmeldung beendet
Zuordnung zu Einrichtungen
AG Scholl (Database and Information Systems)
FB Informatik und Informationswissenschaft
Inhalt
Literatur

The following study materials are relevant for this course:
Course slides: Copies of the slide decks used in the course will be made available online
Reading list: A bibliography of the references used in the course as well as further readings will be made available. A preliminary list includes:

  • Priscilla Walmsley; XQuery
  • Michael Brundage; XQuery: The XML Query Language
  • Erik Siegel, Adam Retter; eXist - A NoSQL Document Database and Application Platform
  • Howard Katz, Donald Dean Chamberlin; XQuery from the Experts: A Guide to the W3C XML Query Language
  • XQuery Portal (http://docs.basex.org/wiki/XQuery)
  • Selected W3C technical specifications (XQuery, XQuery Full-Text, ...)
Voraussetzungen

The following lectures may be helpful to successfully complete this course:

  • Basics of database systems: database design, query languages, database application programming, etc. (INF-12040 or equivalent)
  • System architecture of database systems: index structures, query processing, etc. (INF-20210 or equivalent)
  • Computer systems: computer architecture, operating systems, networks, etc. (INF-11740, INF-11880, or equivalent)
  • System programming: students must have the ability to program in a language appropriate for system implementation, such as C/C++, C# or Java. (INF-11930 or equivalent)
  • Key competences: Subversion, LaTeX, etc. (INF-10175 or equivalent)
Leistungsnachweis

The final exam of this course will be conducted as a 90-minute written exam.
The exam will be weighted 100% in the final grade of this course.
Exercises and project work serve as training for the final exam.

Lerninhalte

Modern applications build on XML technology require a thorough understanding of a family of W3C standardized technologies.
An insight on how database systems and query processors deal with semi-structured data and how they differ from the relational approach is also mandatory.
In this course you will …

  • get to know XML technologies and languages, such as XPath, XQuery, and XSLT
  • gain insight into XML databases, XQuery processors and experience how they differ from relational databases
  • learn how markup and query languages are parsed, compiled and evaluated

Throughout the course, students have a chance to get first-hand practical experience with the presented techniques and implementation concepts through a series of programming exercises.

Lernziel

In this course, students will learn to apply XML technologies to a set of data management problems.
They will gain an insight on how modern database systems store, index, and query semi-structured data and learn about current approaches and techniques in the particular field of semi-structured database development.
By practically applying W3C technologies and studying internal system architecture students will acquire the ability to differentiate between relational, semi-structured and unstructured data management problems and to choose apt systems for different data scenarios.

Arbeitsaufwand

180 hours, of which ca. 60 hours are spent in class and another 120 hours are spent on exercises and self-study.

Weitere Links
Links
XML Technologies Winter Term 2015 - Accompanying website with lecture and tutorial material

Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WS 2015/16 , Aktuelles Semester: WS 2017/18
STUDIS    Anzahl aktueller Nutzer/-innen: 38 Haben Sie Anregungen, Fragen, Lob oder Kritik zum LSF?
Dann schreiben Sie uns!
Impressum
Datenschutzerklärung